logo banner
14. aug 2013 10:36  

Olie igen igen

Hej alle

Skal til at skifte olien på konens Swift 1,2
Har altid brugt ELF olie men ELF smøretabellen viser 3 forskellige ???
Kapacitet : Smøremiddelkapacitet 3,1 liter Servicepåfyldning
: Smøremiddelkapacitet 3,4 liter Tør efterfyld

Køre forhold : Normal
Intervaller : Skift 15000 km / 12 måneder
Produkter
: Evolution SXR 5W-30
: Solaris LLX 5W-30
: Evolution CRV 0W-30

alle 3 er "forholdsvis" billige her www.rundtombilen.dk/shop/elf-olie-26s.html
men er lidt i tvivl om jeg skal vælge 5w30 eller 0w30 smilie. Hvad kører i på ??

Castrol foreslår FST 0w30 så måske det er den man skal købe ??
Den fandt jeg billigt her www.oliebiksen.dk/shop/castrol-edge-fst-921p.html

Ved godt olie er lidt en religion så vil egentligt bare spørge om i er til 0w30 eller 5w30 olie smilie

14. aug 2013 17:23  

1

5w-30 kan den gamle Swift motor køre på (05-10) smilie
14. aug 2013 18:18  

2

0-30w så smører den fra kold ad hvor de andre har lidt højere temperatur før smøreevnen virker;) søg efter et skema så kan du se tem forskel smilie men du kan roligt kører på alle olierne du skriver, og husk at tjekke brugsforvirring så se hvad den mener;)
14. aug 2013 18:20  

3

PS Michael swift 05-10 elsker 5-40w olien;)
14. aug 2013 20:28  

4

Nu er jeg ikke olie ekspert, men numrene står vel for viskositet og flowrate, angivet ved en temperatur på 40 grader... (hvis jeg har forstået det ret)
Hvis man vil have bedre smøre egenskaber ved kold motor, er det så ikke noget syntetisk formuleret olie, man bør kigge efter. Det har vel de påtrykte specifikationer, i et langt større arbejdsområde?

P.S.
Mener at have hørt fra en, der ved lidt om det, engang. At man skal passe på, med at benytte andre olier, end de anbefalede. Da man ved tynd olie, risikere at lejerne trykker igennem olie filmen, og man derved mister smøre evnen. Eller ved for tyk olie, risikerer at olien ikke når hele kontakt området...
14. aug 2013 22:42  

5

Du bør bruge hvad der står i instruktionsbogen. En Swift 2010- skal have 5w-30 syntetisk.

Tallene er oliens flydeevne som også kaldes for viskositet. W står simpelthen for winter (vinter).
Det første/lave tal står oliens flydeevne i kold tilstand. Det høje/sidste tal står oliens flydeevne i varm tilstand.
Jo laverer det første tal er, jo bedre flydeevne i kold tilstand. Jo højre det sidste tal er, jo bedre flydeevne i varm tilstand.

Bor man midt i Sibirien bør man nok bruge en 0w-40 eller 0w-50 pga. meget kolde vinter og meget varme sommer. Men vi bor i lille Danmark med milde vinter og kolde sommer pga. alt det vand der er rundt om os.

Viskositets tallene siger intet om oliens kvalitet, det fortæller kun om flydeevnen.
MVH                                                                                                 Lorte hvide baggrund.. så ton da den baggrund lidt...
15. aug 2013 14:06  

6

http://www.fdm.dk/filer/Motorolie_-_de_tekniske_begreber.pdf
15. aug 2013 14:50  

7

Der står jo lige som jeg skrev.

Men der mangler noget i den, ang. API normen er SN ikke med i den .pdf - den olie Tomsguld skal bruge, skal have API norm SM eller SN.
MVH                                                                                                 Lorte hvide baggrund.. så ton da den baggrund lidt...
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio