En Swift 1,3 GLS 5-dørs falder 3-4000 kr. i afgift har jeg i dag fået oplyst hos Suzuki. Hvis lovforslaget altså bliver vedtaget uændret.
Jeg har også gennemskuet hvordan det hænger sammen med at GL-A´en falder med under 1000 kr.
Forklaringen er, at udover det med sikkerheden og benzinøkonomien, der kun giver en lille afgiftslettelse for 1,3´erne er der i afgiftspakken også en forhøjelse af knækket. Dvs en forhøjelse af det beløb, hvor man går fra at betale 120% afgift til 180% afgift.
GL-A ´en er så billig, så det med knækket får den ikke noget ud af. Den ligger under det gamle knækket. Men hvis man lægger GLS og 5 døre til, så kommer man op på en pris, hvor man får delvis glæde af det forhøjedede knæk. Og så får man omkring 3.000 på den konto. Til gengæld er 5-dørs modellen mindre benzinøkonomisk, så man får mindre på benzinøkonomien end GL-A ´en får
Så ved I det
Hilsen
Lars