logo banner
13. okt 2007 14:43  

Problemer med kobling

Hej alle sammen...

Har på det seneste flere gange oplevet når Swiften er kold, at den ryster en del i koblingen ved igangsætning. Normalt vil jeg mene det er et tegn på slidt kobling, men det synes jeg ikke rigtigt kan passe, da min kun har kørt 14.000 km.. Tror mere det er en form for kondensvand i koblingen.

Er der andre af Jer der har prøvet det samme og hvad har I evt. fået gjort ved det?

Den var til service for en måned siden og der nævnte jeg det, men værkstedet oplevede ingen problemer, hvilket jeg heller ikke regnede med..

13. okt 2007 16:16  

1

Hej Munk. Jeg kender det også godt en smule. Kun når den er kold, og ikke ret meget. Det er nok bare noget de fleste gør. Så er det jo rart der er 3 års garanti
TF
26. nov 2009 23:46  

2

Hej

Jeg har samme problem med min kobling, men det er nogen gange værre end andre og har lagt mærke til at det er værst når der er fugtigt vejr. Det er røv irriterende!
30. nov 2009 11:46  

3

Har nøjagtig samme problem, men da det kun er der når den er kold, så er det lidt svært at vise Suzuki mekanikeren hvad man mener, for når man kommer forbi er det ikke med en kold bil. Jeg mistænker også at koblingen er svag eller er ved at blive det. Der er også stadig lidt knirken fra min kobling selvom jeg har forsøgt at få det lavet flere gange. Det føles som i en gammel bil hvor motor ophænget er gået og motoren derfor løfter sig og falder på plads ved igangsætning.
30. nov 2009 16:32  

4

Kender godt problemet fra andre biler.

Selvfølgelig kan koblingen være slidt, selvom 14000km ikke indikerer det.

Derudover er der følgende muligheder, som næsten alle er svære at gøre noget ved;

1) Koblingsvæske (bremsevæske) fra slavecylinderen drypper ud på koblingen, kun ganske små mængder kræves for at du kan mærke det. Løses ved at skifte slavecylinderen ude på gearkassen.

2) Der kommer rust på svinghjulet fordi det er lavet af jern der jo som bekendt ruster i fugtigt vejr. Træd koblingen ned et par gange efter start, og rusten skulle være slebet væk. Ellers forsvinder rusten ved første eller anden gearskift.

3) Fjedrene der er indbygget i koblingspladen, og som skulle forhindre rusken ved igangsætning, er enten slidte eller konstrueret svagt i forhold til det klima bilen kører i. Monter bedre koblingsplade af anerkendt mærke.

4) Motor- og gearkasse ophæng er slidte, evt gået fra i vulkaniseringen. Skift ophæng.

Hvis problemet forsvinder hurtigt efter start, kan det være du bare skal vænne dig til at file lidt på koblingen umiddelbart efter start.

Derudover vil slør i transmissionslinien, helt fra kobling, gennem gearkasse og diff, ud til drivakslerne og hjulophæng bevirke rusken. Og (feks) rusten på svinghjulet er dråben der får bægeret til at ruske mere end ophængene kan dæmpe. Så tjek lige om der (feks) er slør i trækakslernes CV led.

Iøvrigt er koblingen jo en sliddel, på linie med bremsebelægninger, så derfor kan det være at den ikke er dækket af garanti, udover 6 måneder. Derfor trækker værkstedet dig rundt ved næsen, indtil det er for sent.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio