Du skal være lidt forsigtig når du køber dæk og fælge ved T.Hansen.
Jeg har haft rigtig meget bøvl i sommer.
Købte først et set Blade 17" med pasningsgaranti.
De passet ikke.
ET 38 medførte at vi skrabet i skærmen på bumper. Og vores Swift er ikke sænket.
Fik byttet dem til SRT-fælgen. Men selvsagt måtte de dæk jeg havde kørt på ved Blade-fælgen skiftes over til den nye SRT fælgen. Og jeg skulle betale 500,- for å få dækkene over på SRT-fælgene.
Men det tog så ca 1 måned hvor jeg kørte frem og tilbage, frem og tilbage til T.Hansen.
Først fik jeg 4 SRT-fælge, hvor på jeg i forretningen mente den ene fælg var ridset og skade.
Fik så å vide at det kun var dækfædt og ville gå væk i vask.
Så spurgte jeg om hjulene var afbalanceret. Fordi, de kommer færdig afbalanceret fra Middelfart, men med nye dæk på. Og når jeg skal have mine gamle dæk på, skal hjulene afbalanceres på nyt.
"Klart de er afbalancert. Vi er da professionelle".
Viste sig så senere at det ikke var dækfædt. Fælgen var ridset og skadet.
Så blev der bestilt ny fælg.
Endelig 4 pæne hjul.
Men da bilen var på donkraft viste det sig jeg havde fået forkerte bolte.
Til T.Hansen igen.
Fik de rigtige bolte.
Bil på donkraft. Skiftet 3 hjul.
Så viser det sig 2 af mine sidste bolte har skævt gevind.
Af med dækkene igen.
Endelig dæk på. Af sted på motorvejen.
Ryste ryste. Hmmmm.....afbalancering.
Jeg tager af sted til T.Hansen og siger at ved ca 115 km/t ryster bilen, og endnu mere ved 130.
Får å vide at i så tilfælde er det ikke noget med afbalanceringen. Det skal man mærke inden 80 km/t.
Hmmmm....
Jeg tager af sted til en anden dækforhandler og forklarer mit problem. Han siger det typisk vil være baghjulene der ikke er afbalanceret hvis der ryster i rat ved høj hastighed.
Han kikker på mine fælge og siger de ikke er afbalanceret på nyt efter dækskifte. Det kan han se fordi de originale blyklodsene står på, og der er ingen mærker efter at nogen er flyttet, eller skrabet væk igen.
Jeg tager af sted til T.Hansen med mine hjul igen.
Beder om afbalancering, og det viser sig at 3 af mine 4 hjul ikke er i balance.
Det værste hjul er 35 gram ude af balance.
Så, når de skal afbalancere mine hjul, slår de bare hjulkapslerne af, så de bliver bulet.
Jeg bemærker overfor dem at jeg ikke ønsker å have bulet hjulkapsel.
De siger det er sådan de altid afmonterer hjulkapsel (Navkapsel). De kan ikke tages af på anden måde.
Så får jeg et hjul, og de beder mig afmontere en navkapsel uden at slå den.
Jeg vender hjulet, vipper ud fjederringen i kapselen, og med et let tryk i kanten af kapselen kommer den af uden bule.
Så bestiller de nye klistremærker til 2 af mine navkapsler.
De klistremærkene kom endelig på i fredags, og jeg købte Alu-fælge ved T.Hansen i Juni.
Men de er skide fede, og det er ikke noget at sige på T.Hansens imødekommenhed.
De har altid taget godt imod mig, og løst problemerne mine på en fornuftig måde, men jeg har været mega uheldig, og kørt mange gange op og ned til T.Hansen.
Dækkene har vært på og af bilen 2-3 gange, og nu kører det.