logo banner
29. sep 2008 10:32  

problemer med bak- gear

der er nogen gange hvor jeg ikke kan få bilen i bak- gear? det er især om morgen, når jeg skal bakke tilbage, at den ikke gider og gå tilbage i bak - gearet. så jeg bliver nødt til at sætte den i 1. før jeg kan få den i bak - gearet.
er det normalt eller?

29. sep 2008 11:47  

1

Det gør min også...

Faktisk lidt irreterende, har dog ikke en løsning smilie
Sort Suzuki Swift 1.5 GLS 5-DØRS
29. sep 2008 11:48  

2

Ja jeg vil vove den påstand at det er ganske normalt, tvivler på at der er nogen herfra der ikke har oplevet at det kan være lidt besværligt at få den i bakgear...
Med venlig hilsen / Best regards
Thomas Andersen
Forum billede
___________________________________________________
Projekt CarPC 15% DONE
29. sep 2008 13:35  

3

Min gør det også... og det er faktisk ret tit må jeg sige, - det er mega træls, men ved dog heller ikke hvad løsningen er ??
29. sep 2008 13:54  

4

jeg har også undret mig over det samme engang.
her er svaret smilie

mange biler har en sikring mod at gå i bakgear, fx en kanp der skal påvirkes før gearstangen skal flyttes i bak. Andre modeller har gearet placeret ved siden af 1. gearet (så man ved en fejl ikke går fra 5. og ned i bak).
Hos swiften (hvor R ligger lige under 5), blokeres der automatisk for bakgaearet, for at undgå at folk i høj fart ved en fejl vil have bilen sat i 6. gear, som andre bidmodeller har, og derved smadre hele gearkassen. Bilen skal derfor op og vende 1., for at "registere" at bilen er ved at sættes i gang eller kører med lav fart.
29. sep 2008 16:32  

5

har samme problem, synes det er mega irriterende. i de VAG biler jeg har haft hvor man skal trykke ned og sætte den op ved siden af 1. gear for at få den i bakgear har der ALDRIG været noget. der ku mange bilmærker altså godt lære lidt synes jeg.
29. sep 2008 16:49  

6

har i bilen stående i nogen gear når i holder stille, eller er håndbremsen trukket.

jeg har ikke oplevet en eneste gang at jeg ikke kan få den i bakgear første gang.
29. sep 2008 17:07  

7

jeg bruger håndbremsen, men det er fordi det er en vane
29. sep 2008 18:11  

8

Andre kan sikkert komme med en mere teknisk forklaring. Men jeg mener at have læst at det skyldes at bakgearet ikke er synkkroniseret.
I kan prøve at slippe koblingen og træde den ned igen, det synes jeg som regel afhjælper det. Så slipper I da for at skulle have den i første.
29. sep 2008 18:14  

9

hvis jeg sætter den i første først, så kommer den som regel med et ordentligt klonk når jeg sætter den i bakgear bagefter, men så er den også i gear.
29. sep 2008 20:09  

10

Larsfn85 skrev:
har samme problem, synes det er mega irriterende. i de VAG biler jeg har haft hvor man skal trykke ned og sætte den op ved siden af 1. gear for at få den i bakgear har der ALDRIG været noget. der ku mange bilmærker altså godt lære lidt synes jeg.


Ahh der vil jeg bestemt ikke give dig ret i at vw kan sættes i bakgear med det samme. Min tidligere skod vw polo havde af og til problemer med at komme i bakgear. Og når den gled i bakgear med eller uden bøvl, klonkede og børstede den tænder som bare satan. Flere kammerater har samme problem med vw smilie
En gang vw og aldrig mere smilieDet var en meget dyr erfaring at køre vw smilievw kan altså bare ikke laver biler smilieGearkassen gik allerede lige efter 100000. km, fordi de havde monteret nogle skod lejer fra hulla hulla land smilieOg jeg kom fandme også selv til at betale smilie

Min swift vil heller ikke altid i bakgear, men den børster i det mindste da heller ikke tænder smilie

Så i skal endelig være glade for at i ikke kører vw smilie
29. sep 2008 20:14  

11

Det er ikke pga en lås at den ikke kan gå i bakgear. Jeg sætter ofte min i bakgear efter fx 2. eller 3. uden at være i 1. først. Det er som Zaohvir skriver fordi bakgearet ikke er synkroniseret, og derfor står tandhjulene ikke altid præcist ud for hinanden. Derfor hjælper det at sætte den i 1. gear eller koble til i frigear og koble ud igen, for så rykker tandhjulene sig en lille smule så de står rigtigt. Har oplevet det på rigtig mange forskellige biler, billige som knap så billige
29. sep 2008 20:37  

12

Man behøver ikke gå til 1. gear.
Som Zahovir skriver, " slippe koblingen og træde den ned igen," så går den pænt i bag-gear.
29. sep 2008 20:52  

13

tja det er nok et problem rigtig mange biler har selv min gamle BMW/JETTA/TOYOTA/ASCONA ja de kunne også drille... så det er nok meget normalt... smilie smilie smilie
29. sep 2008 21:37  

14

Præcis..

Den er ikke synkroniseret..

Du kan oss bar mens du trykker gearstangen ned mod bakgearet, slippe koblingen stille, så hopper den ned i gear, men så snart den hopper ned, så jok koblingen ned, inden du kører, ellers børster den tænder.. Min gør det oss, men man vænner sig hurtigt til det..
30. sep 2008 21:10  

15

det gør min os-men ik kun om morgenen.. det da ret øv-nogen der har andre problemer med gearkassen-lyde eller andet???
2. okt 2008 16:27  

16

TIl bakgearet er tandhjulene "lige" skåret hvilket kan gøre at tænderne kan komme til at stå lige over for hinanden, modsat de fremadgående gear som er skrå skåret. Som skrevet så kan man lige sætte den i 1 eller 3 gear og så vil tænderne flytte sig ganske lidt så det nu er muligt at få den i bakgear. Det er helt "normalt" og har ingen betydning som sådan.
9. okt 2008 12:29  

17

Det som sualc skriver er ganske rigtigt. Man kan også løfte foden HELT fra koblingen hvorefter at træde koblingen ned igen så burde den smutte lige i bakgear, men husk løft foden helt!!

TIl bakgearet er tandhjulene "lige" skåret hvilket kan gøre at tænderne kan komme til at stå lige over for hinanden, modsat de fremadgående gear som er skrå skåret. Som skrevet så kan man lige sætte den i 1 eller 3 gear og så vil tænderne flytte sig ganske lidt så det nu er muligt at få den i bakgear. Det er helt "normalt" og har ingen betydning som sådan.
8660
9. okt 2008 14:02  

18

selvfølgelig skal foden da helt væk fra koblingen - man kan da ikke sidde der og file løs på koblingen ;o)
1,5 Creme/Blanksort GLX 2008
9. okt 2008 14:27  

19

rigtigt, men jeg mener ikke når man kører, men når man prøver at få den i bakgear. Hvis den ikke vil gå i gear skal man slippe foden fra koblingen og træde kodlingen ned igen hvorefter den kan sættes i bakgear smilie
8660
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio