logo banner
16. okt 2008 20:21  

benzin vs. diesel

Hej alle. Jeg kigger på en ny swift, men kan ikke rigtig bestemme mig for, om det skal være benz. eller diesel. Jeg kører ca. 25.000 om året, og brændstof økonomien er vigtig for mig.
Nogen der har noget konstruktivt input?

16. okt 2008 20:58  

1

Ja, men så kører den længre på diesel end benzin, og det er billigere at tanke diesel oveni.
16. okt 2008 21:20  

2

jaa.. men så meget længere på literen er det altså heller ikke.. det kommer selvfølgelig an på personen men også meget på hastigheden ved din kørsel. er det meget bykørsel eller motorvejskørsel ved 130 så kører den altså "kun" 15km/l.. Kører du meget på landevej er der en stor besparelse ved diesel
16. okt 2008 21:31  

3

Nårh det ved jeg nu ikke.. Jeg har selv en Diesel. Og kører langt på motorvej hver dag.. Dog også en del i byen, jeg har et snidt på 5,2 dvs. 19,23 KM. Ltr.
Synes nu det er meget godt.. Og nej jeg kører ikke morfar kørsel.
De kommentarer jeg hører herinde med at diesel ikke kører så langt kan jeg slet ikke forstå.. Jeg er måske den eneste der har været heldig? I think not!
Suki 1,3 GL DDiS
If you ever drop your keys in a pool of lava, forget about them, face it man, they are gone!!!
16. okt 2008 21:33  

4

Jeg vil da påstå at en diesel kører længre på literen end en benzin.
Dermed, er man uøkonomisk i sin kørsel, så vil jo benzinforbruget være ennu mere uøkonomisk end diesel.
Og stadig er diesel billigere end benzin.

Jeg mener diesel vs benzin med tanke på økonomi må være diesel som vinner.
Man kan da ikke sammenligne en der kører uøkonomisk på diesel med en der kører økonomisk på bensin.


Men så er det jo andre prisfaktorer.
Hvad er forskellen på bilens pris?
Hvad er forskellen på servicepris?
etc...

Og i
16. okt 2008 22:43  

5

tja, pris forskellen på bilen er jo lige til højrebenet, men hvad med alment vedligehold. Spekulerer på om det er dyrere at vedligeholde en diesel?
16. okt 2008 22:45  

6

og kan man forøvrigt chip tune en diesel?
17. okt 2008 09:20  

7

Diesel helt klart - og ja den kan chiptunes.
1,5 Creme/Blanksort GLX 2008
17. okt 2008 10:12  

8

Så kan man vel os chiptune en benzin? :P
(undskyld det dumme spørgsmål :P)
1.5 GLS Sort '08 (:
17. okt 2008 10:34  

9

andersen-xd skrev:
Så kan man vel os chiptune en benzin? :P
(undskyld det dumme spørgsmål :P)


Ja og nej...

Det er set gjort i England, men der er mig bekendt endnu ikke nogen herhjemme der har fundet ud af hvordan.

Jeg vil mene at grunden til at dieselen kan chippes er at den box tunes og ikke direkte chippes.

ret mig endelig hvis jeg tager fejl... smilie
Med venlig hilsen / Best regards
Thomas Andersen
Forum billede
___________________________________________________
Projekt CarPC 15% DONE
17. okt 2008 11:18  

10

Jeg har også en diesel, som endnu ikke er kørt til. Dvs. at den har kørt ca. 2500 km. mit snit ligger på 17,4 og det er både med motorvejskørsel og en del bykørsel i KBH.
Det er jo således at en dieselmortor skal køres til, før man har den gode kørselsøkonomi.
jeg håber på at komme op omkring de 19 km/l, hvilket jeg ikke mener er urealistisk.
17. okt 2008 13:39  

11

Mange tak for alle de gode indlæg. Ked af at blive ved med at ævle om tuning, ved godt det er den gale streng, men er det så den tuningbox fra sportcar man sætter i, og kan det gøres med det samme, eller er det bedre at vente til den er kørt lidt til? smilie
17. okt 2008 15:55  

12

Jeg købte en Swift diesel for 5 mdr. siden og jeg er rigtig glad for mit valg.

Jeg prøvede også en benzin, men efter at have mærket trækket i en diesel var der slet ingen tvivl.
Jeg kører næsten kun bykørsel og min har rundet 7000km og ligger på godt og vel 18 -19km/l
Kører jeg motorvej ligger den på 24km/l ved 110 km/t og 15km/l ved 130km/t.
Det kan nævnes at diesel motoren er licens bygget og er oprindeligt lavet af Fiat - Den bliver både brugt i Opel Corsa, Fiat Punto, Swift og vist også WagonR.

Da jeg regnede ud om diesel for mit vedkommende var billigere i længden end benzin var der ikke den store forskel, men en Swift diesel havde lige det kick i optrækket jeg savnede ved benzin udgaven.
17. okt 2008 19:04  

13

diesel modellen chippes og ikke boks tunes, da det er en fiat motor og derfor en anden styreboks end benz modellen.

igen igen igen, phobos herinde har chippet hans, så sprøg ham.

tjek evt disse tidligere indlæg:
suzukiswift.dk/topic/?TopicID=3911
suzukiswift.dk/topic/?TopicID=3297
suzukiswift.dk/topic/?TopicID=2993
.
Ejer nu en Ibiza FR 1,8T 20V

Kig forbi: bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99466
18. okt 2008 09:06  

14

Helt kanon. Så er det afgjort. Det blev en diesel smilie tusind tak alle!!
18. okt 2008 09:42  

15

Svimme skrev:
Diesel helt klart - og ja den kan chiptunes.


hvorfor valgte du så ikk en diesel da du købte den nye... smilie
//Kongebryder - The Swifters also known as klanke\\
18. okt 2008 13:34  

16

Og dagens Dieselpris er lige nu 6.90,- pr liter.

www.fdmbenzinpriser.dk/station-Shell_Bredgade%20104_9670-30623.html
18. okt 2008 20:23  

17

Swift Diesel kører læneger på literen kntra en Swift benzin. Hvis du kører 25.000 km årligt kommer det som nævnt før an på dit kørselsmønster. En diesel bil tager noget længere tid om, at blive "driftsvarm". ca mellem 3-7 km eller 10-15 min. Så hvis du f.eks. kun har 12 km på arbejde skal du ikke regne med særlig god økonomi. 12 km *2 = 24 * 220 arbejdsdage = 5280 km. Så er der ca. 20.000 tilbage hvis det er langture så får du jo noget for pengene for der vil du opleve den kører længere på literen.
Vil klart anbefale du vælger en med partikkelfilter da du i princippet kan køre op til 30.00 km eller 2 år før du skal have skiftet olie og filter. Dog skal bilen serviceres ved 15.000 km eller 12 mdr, men det koster kun omkring 1.000,- når der ikke skal skiftes olie.
Det er dog muligt i øjeblikket, at gøre en ekstra god handel på Swift diesel uden partikkelfilter.

Du er velkommen til at få et godt tilbud

mvh. Suzuki Skanderborg
8660
19. okt 2008 16:23  

18

synes du skal vælge en uden partikelfilter, da denne driller ved chipning, og giver ca 8-10hk at fjerne den.
Kunne min ven phobos herinde, havde en del problemer ved chipning pga partikelfilteret.
Ejer nu en Ibiza FR 1,8T 20V

Kig forbi: bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=99466
19. okt 2008 17:28  

19

har været ude og prøve en diesel. Og ville aldrig skifte med min benzin. Synes der er utrolig meget larm i diesel modelen iforhold til min benziner. Og min benziner er også meget hurtigere i optrækket skal bare ha nogle omdregninger. Jeg kan snildt få min til at køre 16km/l med 120 km/t på motorvej. I somres da vi var i italien kørte den 14,1 km/l med en stor tagboks på og 130 km/t derned af. Så jeg ville aldrig bytte med en diesel smilie
ved blandet kørsel køre jeg ca 14km/l.
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
20. okt 2008 09:23  

20

En diesel larmer mere end benzin, men dette ser jeg blot som et plus - Så hører man ikke så nemt alt det stive plastik som rasler og vibrer smilie smilie
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio