logo banner
5. jan 2009 21:25  

Bilvask i frostvejr?

Min far fortalte mig engang for længe siden, at man ikke skulle vaske bil (i hånden så vel som i vaskehal), når temperaturen er under frysepunktet. Er der nogen, der ved, om det har noget på sig (og evt. en god forklaring)?

5. jan 2009 21:31  

1

Jeps, for hvad er det der sker med vand når der er frost vejr smilie
5. jan 2009 22:26  

2

Det kommer jo lidt an på, om du har lyst til at kunne komme ind i din bil, dagen efter..?

smilie

Men nok ikke det store problem hvis du holder i garage med dytten...
In Tha Hizzle 4 Shizzle My Nizzle!
6. jan 2009 00:01  

3

eller husker at tørre alle gummilister af og giver dem silikone. Så er der ingen probs. vaskede bil i går, og ingen problemer i dag smilie
Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
6. jan 2009 16:04  

4

der er da ingen grund til at vaske bil i øjeblikket, den bliver jo beskidt med det samme igen, allerhøjst en undervognsspuling engang i mellem.
6. jan 2009 16:46  

5

hvis du ikk vasker din bil når de salter vejene, så vil det salt bare skade din lak..
//Syrekurt - \Also known as Klinke, Diesel/
6. jan 2009 17:01  

6

Undervognsspuling er mindre godt hvis man har fået bilen undervognsbehandlet...
1,3 GLX Pearl White
Husk at SWIFT også kan bruges hvis du er gravid eller ammer...
6. jan 2009 17:27  

7

det har jeg heller ikke smilie
6. jan 2009 17:35  

8

Så skal du helt sikkert. Men samtidig meget dumt du ikke har! Vandet sætter sig jo under bunden når du vasker den der og dermed øger du risikoen for rust... Så undervognsbehandling og ingen undervognsspuling vil jeg råde folk til.
1,3 GLX Pearl White
Husk at SWIFT også kan bruges hvis du er gravid eller ammer...
6. jan 2009 19:25  

9

Det er rigtigt hvad svimme siger. Det er jo også "genbrugsvand" de bruger i vaskehallerne for at spare på vandet. Går dog ud fra at det bliver renset og filtreret eller noget i den stil, men mon ikke der er en del salt i hvis der lige er blevet skyllet 10 biler forinden.

Og undgå som swimme siger at bruge undervognsskyl når bilen er undervognsbehandlet. Det er jo små højtryksspullere som sagtens kan skyde temmelig meget af undervognsbehandlingen af, specielt hvis det er Pava da det har en tendens til at stivne og kan falde af i flager.
8660
6. jan 2009 23:30  

10

Miss Svimme skrev:
Så skal du helt sikkert. Men samtidig meget dumt du ikke har! Vandet sætter sig jo under bunden når du vasker den der og dermed øger du risikoen for rust... Så undervognsbehandling og ingen undervognsspuling vil jeg råde folk til.

JA jeg ville også gerne have det men har ikke lige haft 2-3k til det smilie
7. jan 2009 16:15  

11

Ja det er ret dyrt... Men de er givet godt ud smilie Har set en swift der var 3 år gammel og det var tydeligt den ikke havde fået undervognsbehandling. Jeg selv er en stor fan af Pava som Skanderborg nævner smilie
1,3 GLX Pearl White
Husk at SWIFT også kan bruges hvis du er gravid eller ammer...
7. jan 2009 19:16  

12

Der burde ikke være grund til at stresse ned til tectylfolkene. Min egen var over 1½ år før jeg fik det gjort, og har selv kigget under den mange gange, og der var INTET at se som ikke skulle være der smilie
7. jan 2009 19:33  

13

Det gælder ikke kun en swift men alle nye biler i DK. Det er simpelthen et lorte klime i DK for vores biler. Bilerne er stort set altid våde uanset om det er sommer eller vinter. Det skyldes den konstante vekslen mellem varme og kulde. Så er der selvfølgelig salten for lige at sætte ekstra skub i rusten. Det bedste er klart at få undervognsbehandlet sin bil fra start eller som minimum inden for de første par år
8660
7. jan 2009 21:15  

14

Nu blander jeg mig også lige i snakken...

skanderborg skrev:
Det er jo små højtryksspullere som sagtens kan skyde temmelig meget af undervognsbehandlingen af, specielt hvis det er Pava da det har en tendens til at stivne og kan falde af i flager.


Pava er et olieprodukt, som netop IKKE stivner. Det giver bunden og hulrum et fedtet olielag, som gør at vandet ikke kan trænge ind. Olieblanding gør også at når den sprøjtes på bilerne, så flyder den helt ind i alle hulrum og revner. Tectrol skulle efter sigende være det produkt som stivner - og kan falde af ved undervognsvask. (Dermed ikke sagt at Pava ikke kan det).


PS: Det er Miss Svimme (Stinne) som har skrevet indlæggende foroven. Ikke Svimme (mig) - Vi har hver vores bil (savner godt nok den hvide swift!), og hver vores profil.
1,5 Creme/Blanksort GLX 2008
8. jan 2009 12:25  

15

Sorry swimme havde ikke lige set det var fruen der skrev smilie Vi har jo snakket en del om Pava før. Pava er til dels et olie produkt hvert fald hvis du spørger et Pava center. Jeg har mødtes flere gange med Pava DK da jeg skulle lave et undervognsbehandlingscenter. Valgte ikke Pava pga et væld af konserveringsmidler i deres produkter. Det har dog en indflydelse på prisen Pava er lidt billigere end f.eks. Suvo og Dinitrol. Pava klare sig heller ikke så godt i salt tågekammer test. Jeg har derfor valgt at etablere et Suvo center.
Dinitrol er også et ganske fint produkt. Generelt er det altså bedre at sprøjte med hvad som helst frem for slet ikke noget. Jeg er også sikker på at den Pava behandling din bil har fået gør arbejdet ganske godt.
8660
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio