logo banner
31. jan 2009 17:52  

Startproblemer

Hej Forum

Tak for en super side....

Jeg er den lykkelige ejer af en 1,3 fra aug 2006. 38000 km

Jeg har de sidste dage haft problemer med at starte min swift i 1. hug.
Først efter at have drejet nøglen 3-4 gange hopper den igang.

Forleden havde jeg fx været på en lile tur hvor jeg havde kørt den "varm". Da jeg så ville starte den igen et kvarter senere ,- ja så drillede den igen.

Der har godt nok været lidt kold det sidste men så galt har det vel heller ikk været.
Kan det være batteriet der allerede er ved at stå af - eller er der andet jeg skal være opmærksom på ?? Lige et dumt spg. - hvordan tester man batteriet ??? smilie

Desuden skal nævnes at jeg kun har standardanlægget installeret - så det kan heller ikk være det som spiller ind.

Håber der er nogle som har lidt erfaring eller gode råd om dette. smilie?


Vh Rudy

31. jan 2009 17:58  

1

Kommer an på typen af dit batteri. Er det et vedligeholdsfri batteri eller et alm
/Martin S

"Jeg havde været perfekt, hvis jeg ikke var så fandens selvglad"
31. jan 2009 18:18  

2

Hmm...Det er bare standard batteriet fra fabrikken vil jeg tro.

Ved ikk lige om det er det ene eller andet - men det kan jeg da prøve at undersøge smilie
1. feb 2009 10:38  

3

Hvis der sidder et lille "øje" med en kugle i kan du se om batteriet er ok. Grøn så er den fin, og sort mener jeg er afladet og hvid så er det færdigt. Det er muligt jeg har byttet om på de 2 sidste, men grøn er sikker smilie

Er der ikke det, så skal du enten have en batteritester på, eller få målt vægtfylden på batteriet. Men hvis den starter så er det ikke batteriet. Hvis batteriet ikke har strøm på så sker der enten det at starteren bakker klikker fordi der ikke er power til at trække den rundt, eller også slukker lamperne og så er det det.

Kan du forklare lidt mere specifikt hvad den gør? Lyder den anerledes f.eks?
1. feb 2009 15:51  

4

Har samme problem . min er en årg. 2007 kørt 34000 km .
Den har haft svært ved at starte føste gang, først anden gang man prøver kan den komme igang med besvær lyder som om den er ved at gå i stå at der er noget som ikk virker ordenligt hoster sig jo nærmest igang .:S lort . kan da ikk passe det skal være sån??
1. feb 2009 17:43  

5

CJ skrev:
Har samme problem . min er en årg. 2007 kørt 34000 km .
Den har haft svært ved at starte føste gang, først anden gang man prøver kan den komme igang med besvær lyder som om den er ved at gå i stå at der er noget som ikk virker ordenligt hoster sig jo nærmest igang .:S lort . kan da ikk passe det skal være sån??


Lyder det som om den mangler kompression smilie I så fald er motoren druknet, og så skal klampen bare i bund til den starter
2. feb 2009 09:12  

6

Det er typisk et problem hvis man lige flytter bilen nogle ganske få meter. Så bliver cylindervæggene skyllet rene og så er der ingen kompression og som DB siger, skal klampen bare i bund til den starter. Det kan også være hvis man lige kommer til at slippe nøglen lidt for hurtigt i forsøget på at starte, så kan det være en kamp at få gang i den bagefter da væggen er skyllet rene. Det er helt ufarligt og det sker for alle biler, det kan være man aldrig oplever det, men det er da klart man bliver lidt forskrækket.

Hvis det gentager sig (hverdagsproblem) vil jeg nok søge hjælp
8660
2. feb 2009 11:23  

7

Det er ikke helt ufarligt at starte den med klampen i bund, uforbrændt benzin kan risikere at ryge i katalysatoren og brænde der i stedet, med risiko for katalysator skader.
/Martin S

"Jeg havde været perfekt, hvis jeg ikke var så fandens selvglad"
2. feb 2009 12:45  

8

jeg har også prøvet, hvor den har haft svært ved at starte, eller hvor den slet ikke gad og starte :S men det var fordi min minus pol åbenbart ikke var spændt ordenligt..
2. feb 2009 12:57  

9

jeg har også prøvet, hvor den har haft svært ved at starte, eller hvor den slet ikke gad og starte :S men det var fordi min minus pol åbenbart ikke var spændt ordenligt..
2. feb 2009 14:02  

10

Havde tilsvarende problem og efter montering af anlæg (underforstået, et større strømforbrug), endte batteriet med at løbe helt tørt! Jeg havde undersøgt batterietkapaciteten og generatorydelsen inden jeg bla. monterede 2 relativt store forstærkere og det burde ikke kunne volde problemer. Jeg gik nu systematisk alle stelforbindelser efter og det viste sig at stort set alle de store stelkabler, bla. det fra batteri til chassis, samt udstødningsmanifold (motorstel) til chassis, godt nok var fæstnet, men kun havde forbindelse gennem skruerne... lakken var intakt på monteringsfladen. Jeg sleb områderne rene (helt ind til rå metal) og monterede en ekstra forbindelse fra batteri til chassis og har INGEN problemer haft siden... jeg vil desuden ligefrem påstå at bilen kører væsentligt bedre nu, mere jævn motorgang mm.! SÅ TJEK JERES STELFORBINDELSER!!! c",)
Mvh. ZNILLERZ c",)

GL-J 4x4 Blueish Black Pearl, OZ Ultraleggera Black 215/35-18", H&R 35 mm sækning, A/C, Bi-Xenon + Xenon Fogs 8000K, All BLACK backlights/turnsign. + Side- / Rear windows, short-shift, Remus mellemrør + Bagpotte, 2-delt læderkabine sort/grå, KN 57i Performance Induction Kit - custom fitted, De-badged.
14. feb 2009 01:05  

11

Hejsa..

Så er den gal igen.

Efter jeg skrev sidst startede vognen faktisk ok igen. Jeg tjekkede batteriet og kunne at den "lyste" grøn hvilket vil sige at det er ok. Så tænkte jeg egentlig ikk mer over det før tfor en time siden hvor den slet ikk ville starte.

Det lader til at der er masser af strøm på og starteren kører også fint rundt lyder det til-men igang vil den ikk. Har I nogle forslag til det ??for jeg er sgu da lidt bekymret over situationen. Kan det være at den ikk går nok benzin índ ell. noget ?

Rudy
14. feb 2009 03:57  

12

Oplevede noget der kunne minde om det med en VW Lupo vi havde. Den var ikke engang 1/2 år da den i tide og utide ikke ville starte, selvom der var "tænding" og starteren kørte. Sjovt nok havde fruen aldrig problemer med det... viste sig at være min nøgle der "tabt" koderne til startspærren! Den kunne ikke engang programmeres igen, som eller er praksis og en helt ny nøgle måtte bestilles fra VW i Tyskland. Hvis startspærren ikke deaktiveres, vil bla. brændstofpumpen være afbrudt og i det tilfælde er din forespørgsel vedr. nok benzin, betimelig nok! SÅ... prøv om den tér sig på samme måde når du bruger din anden nøgle... måske DET er årsagen! Et forsøg værd ihvertfald. Håber du finder årsagen /løsning! Følg lige op på det hér i indlægget, ikk´... måske nogle andre oplever det samme eller kommer til det!?
Mvh. ZNILLERZ c",)

GL-J 4x4 Blueish Black Pearl, OZ Ultraleggera Black 215/35-18", H&R 35 mm sækning, A/C, Bi-Xenon + Xenon Fogs 8000K, All BLACK backlights/turnsign. + Side- / Rear windows, short-shift, Remus mellemrør + Bagpotte, 2-delt læderkabine sort/grå, KN 57i Performance Induction Kit - custom fitted, De-badged.
14. feb 2009 10:41  

13

Hej Igen

Så har jeg lige været ude og kigge ved min bil igen.

Først prøvede jeg med nøglen som jeg bruger til dagligt - og bilen lød som dagen før men gik stadig ikk igang. Derefter prøvede jeg med ekstra nøglen - og VUPTI så sprang den igang i første hug. Super.

Så trillede jeg par km hjem til mig selv og tænkte jeg lige ville prøve den "gamle" nøgle igen og nu kunne den også starte med den.. hmm nogle der kan fortælle hvordan det hele hænger samnnen og om jeg måske kan gå ud fra at det er en lille defekt i nøglen som skaber problemerne?? Kan man købe en ny nøgle eller hvordan ???

Tak for et godt forum smilie
14. feb 2009 15:45  

14

rudy skrev:
Hej Igen

Så har jeg lige været ude og kigge ved min bil igen.

Først prøvede jeg med nøglen som jeg bruger til dagligt - og bilen lød som dagen før men gik stadig ikk igang. Derefter prøvede jeg med ekstra nøglen - og VUPTI så sprang den igang i første hug. Super.

Så trillede jeg par km hjem til mig selv og tænkte jeg lige ville prøve den "gamle" nøgle igen og nu kunne den også starte med den.. hmm nogle der kan fortælle hvordan det hele hænger samnnen og om jeg måske kan gå ud fra at det er en lille defekt i nøglen som skaber problemerne?? Kan man købe en ny nøgle eller hvordan ???

Tak for et godt forum smilie


Du kan sagtens købe en ekstra nøgle, men jeg synes da du skal starte med at snakke med Suzuki, for sådan en nøgle koster en del + den skal kodes som også koster. Det kan hurtigt løbe op i nogle tusind afhængig af priser de forskellige steder. Det lyder mærkeligt at den kun virker nogle gange, men det kan da tænkes at nøglen skal kodes. I så fald så husk alle nøgler, for når du koder en nøgle til bilen så virker de andre ikke længere hvis de ikke kodes sammen med.
15. feb 2009 02:32  

15

Ikke noget underligt i at den "gamle" nøgle virkede "igen... jeg bøvlede med Lupo´ens nøgleproblem periodisk, hyppigere og hyppigere i ca. 3 mdr., før nøglen til sidst "døde" helt! Hvad det er der sker helt nøjagtigt ved jeg ikke, men forestiller mig en form for eprom inde i nøglen, som "går ned" eller hvortil startspærrens styring har problemer med at etablere forbindelse.

Mht. pris... Til tidligere omtalte VW Lupo kostede en ny nøgle (programmeret fra fabrikken, passende til de eksisterende koder) kr. 687,- Om det er dyrere når nøglen kommer fra Ungarn eller Japan og der står Suzuki på den, skal jeg lade være usagt, men under alle omstændigheder er en autoriseret Suzuki forhandler, den eneste der kan hjælpe dig, såfremt det ER dér fejlen ligger!
Mvh. ZNILLERZ c",)

GL-J 4x4 Blueish Black Pearl, OZ Ultraleggera Black 215/35-18", H&R 35 mm sækning, A/C, Bi-Xenon + Xenon Fogs 8000K, All BLACK backlights/turnsign. + Side- / Rear windows, short-shift, Remus mellemrør + Bagpotte, 2-delt læderkabine sort/grå, KN 57i Performance Induction Kit - custom fitted, De-badged.
16. feb 2009 09:21  

16

Go morgen ....

Ja, så er der startproblemer igen igen.
I morges ville swiften igen ikk starte. Den lød lidt mere "træt" end tidligere gange - og starteren kørte heller ikk så hurtigt. Efter en 9-10 forsøg hostede den sig igang.
Så nu starter den fint igen.
Så kørte jeg til Suzuki Viborg og fortalte om min weekend. Men han kunne ikk rigtig gøre noget nu den var "ok" igen.

Han mente at det var noget belægning som kunne fjernes ved at bruger V-power fra Shell.
Så det må jeg hellere begynde med. Det med at jeg kun kunne starte med reservenøglen for få dage siden anså de som rent tilfældigt.

Lidt om min weekend smilie
Måske nogle der har erfaringer med ovenstående..





16. feb 2009 22:58  

17

Det med Vpower hjælper ikke på dit problem, det er i hvert fald helt sikkert. Nu lyder du ikke så teknisk; men hvis starteren kører langsommere end normalt, er det dit batteri der er dødt - og det kan være problemet.

Kører du bilen meget "morfar"? Altså kun lave omdrejninger, kun korte ture, får aldrig lov til at strække ud osv.?
1.3 DDiS GL-A
17. feb 2009 08:14  

18

Ja, jeg er gået hen og blevet en lille "morfar" de seneste godt 10 mdr.

På det tidspunkt skiftede jeg job så jeg nu kun har en 3 km hver vej. Udover det er det til dagligt også mest korte byture på en op til 10 km mellem hvert stop. I weekenden har jeg en fast tjans hvor den så får lov at "arbejde" en 50 km på landevej. Desuden er den selvfølgelig på længere ture (70-100 km ) men det sker nok max et par gange om md. Max

Er det nu "morfar kørslen" der er problemet smilie
17. feb 2009 08:54  

19

Jeg tror godt nok heller ikke på den med Vpower. Min umiddelbare tanke er også batteriet. Har du motorvarmer eller andet der sluger strøm? I så fald kan det være at du ikke når at få ladet batteriet ordentligt op igen. Og når det så er rigtigt koldt så røger der op til 50% af din batterikapasitet.
17. feb 2009 10:24  

20

Nej, har ingen motorvarmer. Kan da godt være at jeg skal prøve at få testet batteriet.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio