logo banner
3. mar 2009 14:15  

Effekt af luftfilter

Hej Entusiaster.

Jeg går og pønser på at købe et K&N Injection Kit til Swiffern', og så har jeg læst at det vil øge motorydelsen med 5-10 hestekræfter, hvilket jeg synes lyder af meget.

Er det noget man mærker synes i? .. Nu har jeg kun en 1,3'er, så der er mulighed for en effektøgelse med op til 10% ..

3. mar 2009 22:20  

1

du får måske 2-3 hk mere, ikke noget der kan mærkes smilie
3. mar 2009 22:27  

2

Det er så ikke helt korrekt...

Du får en lille smule flere HK, men bedre moment og bedre speeder respons.
Og kører du ikke rådent, så får du også en bedre brændstoføkonomi (logik)

Men hvis ikke du sørger for at indsugningen forbliver så kølig som muligt, mister du en del af den opnåede ekstra effekt.

Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
4. mar 2009 08:58  

3

Altså, jeg har ikk som sådan kunne mærke noget på min, Udover en bedre speederrespons..

Men har fået den målt, på felt, og sammen med potten har den fået en del.. Min yder 116 HK..
4. mar 2009 10:03  

4

Dette er en evigt tilbagevendende diskussion! K&N har bevist at have en effekt på visse ældre biler, tager man f.eks. nogle af de gamle "franskmænd" og Opel`er fra 80`erne, så kunne man opnå en fin effekt fordi de lige pludselig kunne "ånde" - Tilgengæld var det også sparsomt med regulerende enheder i disse biler! I dag er bilerne enten udstyreret med luftmængemåler(som Swiften) eller en MAP-Sensor, disse vil i alle tilfælde regulere luftenmængen, så den passer mængden af benzin og bliver forbrændingen skæv, så vil lamdasonden(co2sensoren) give besked til ECU`en om at blandingen skal reguleres - Nej, jeg vil helt klart sige at effekten af disse filtre er ikke tilstedeværende på nyere biler, eller ihvertfalde utroligt begrænset.
Skal dog siges at jeg selv har et sådan filter siddende på min Swift, men kun af den grund at jeg vist har fået forlagt det originale smilie.....

Iøvrigt en opfordring - Der har længe verseret en lille "konflikt" mellem manufaktørerne af vådfiltrene(som K&N jo er, da de er mættet med olie) og så visse bilejere og bilproducenter. Denne uoverensstemmelse skyldes at nogle mener at disse filtre, f.eks. efter at være blevet renset og mættet med ny olie, afgir en olietåge, som kan lægge sig som en hinde på luftmasse/mængdemålerne, der er meget fintfølende - (De kan f.eks. blive beskadiget blot af at komme i kontakt med alm. postevand) og dermed forstyyre enhedens evne til at måle korrekt og dermed bl.a. føre til at bilen modtager information og ganske simpelt får et for højt benzinforbrug! Om det er korrekt skal jeg ikke gøre mig til dommer over, man kan finde artikler der taler både for og imod på nettet.
Hej, kig lige forbi mit galleri!

Se billeder af 18" supertusimo alufælge samt læderkabine der er til salg! :0)
4. mar 2009 15:02  

5

Læs et af mit tidligere indlæg og dokumenation for at det IKKE kan skade ved brug af "våde" filtre.

Det er en vandrehistorie oprettet af folk uden viden om dette, at det kan skade..
beklager smilie
Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
4. mar 2009 15:10  

6

Og det med effekten...... tja gider egentlig ikke at skrive en doktorafhandling om dette én gang til.

Jeg vil starte med at skrive én sætning der kan retfærdiggøre mine indlæg.
jeg har arbejdet ved Peugeot Motorsport i 3 år..
Så jo, jeg ved "en lille smule" om motorer, forbrænding og luftmængdemålere smilie

Derfor er der også en effekt at hente ved brug af sportsfiltre. Ellers kørte racerverdenen nok med standard filterkasser smilie smilie
Jo mere luft du kan få ind til motoren, jo mere brændstof kan forstøves og derved "bigger bang" i forbrændingen, og endnu bedre hvis luften er så kold som muligt!
Og hvis man skal mere ud af det, så skal man få lavet et større spjæld i selve "huset"

Men hvis man ikke ved hvad man laver når man smider et sådan filter i, tja...så kan man faktisk være status quo når man afprøver dette. Og resultatet er ofte, at folk skriver at effekten er IKKE tilstedeværende (No offense)
Dvs at hvis man bare har monteret det, uden at tænke på omgivelserne i motorrummet, er det eneste man får ud af det...LARM...og ingen effekt.
Oftest er det en kombi af af andre ting der gør at man virkelig kan mærke en forskel i effekt. knaster, komplet udstødning (ikke bare smide en sportspotte på og tro at nu er den tunet smilie) kombinationen af de ting udgør en helhed.

Hmm...nu blev mit indlæg alligevel til lidt mere en én sætning smilie

Så jo, et sportsfilter kan give mere effekt..men det kan også være status quo, hvis ikke man gør det rigtigt.
Så kan man så diskutere hvor meget det giver... men det er der kun én måde at måle. Og det er på et rullefelt. Lyden kan snyde og man tror at man nu kører 250 km/t.

For mit eget vedkommende på min swift, var det forøgelse af moment der var resultatet af sportsfilter (også det jeg gik efter) Før kunne dervære en lille smule tøven ved hurtige gearskift, som om at den ikke kunne "få vejret"
Det er så væk nu og der er træk med det samme!

Men jeg vil dog sige én ting. Hvis man tror at man får en racerbil ud af at smide en Sportsfilter i (ligegyldigt om det er K&N, Sparco, Greenfilter, simota osv osv) så bliver man skuffet smilie

Der er ingen let genvej til at få mere effekt så det virkelig kan mærkes (men det er en helt anden snak)

Må nok hellere holde inde nu (selvom at jeg kunne skrive flere sider om det emne smilie)




Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
4. mar 2009 19:25  

7

PTBN: Så er vi jo sådan set også enige, for det du skriver om først, er at effekten kommer af en kombination af flere ting, hvor filteret blot er føste led om man vil!
Hvad angår det med at det er en vandrehistorie, så er det jo lidt et spørgsmål om hvem man spørger - Snakkede så sent som for en uge siden, med en højt respekteret gut, som er tidlgiere mekker for det danske Peugoet DTC team, som stod på at det med vådfilterene og oliehinden, var god nok - Så det med erfaring osv. det er der andre der har, men som mener det modsatte af dig, selvom uddannelse i denne sammenhæng i nogen grad kan være totalt underordnet!
Derfor behøver du, kan kun snakke for mig selv naturligvis smilie, ikke retfærdiggøre dine indlæg overfor mig på andre måder, end ved at argumentere for dine synspunkter/indlæg - Hvem eller hvor du har arbejdet emd er jeg komplet ligeglad med, kender flere bilglade gutter, som med garanti ved mere end mange mekanikere, til trods for at de ind uddannelse har i den retning. smilie
Men som jeg også selv skrev ovenfor, så er der ikke de store beviser for nogen af meningerne, man kan finde et væld af artikler der taler såvel for som imod - Så indtil videre bliver det en sag om tro og meninger smilie
Hej, kig lige forbi mit galleri!

Se billeder af 18" supertusimo alufælge samt læderkabine der er til salg! :0)
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio