Og det med effekten...... tja gider egentlig ikke at skrive en doktorafhandling om dette én gang til.
Jeg vil starte med at skrive én sætning der kan retfærdiggøre mine indlæg.
jeg har arbejdet ved Peugeot Motorsport i 3 år..
Så jo, jeg ved "en lille smule" om motorer, forbrænding og luftmængdemålere
Derfor er der også en effekt at hente ved brug af sportsfiltre. Ellers kørte racerverdenen nok med standard filterkasser
Jo mere luft du kan få ind til motoren, jo mere brændstof kan forstøves og derved "bigger bang" i forbrændingen, og endnu bedre hvis luften er så kold som muligt!
Og hvis man skal mere ud af det, så skal man få lavet et større spjæld i selve "huset"
Men hvis man ikke ved hvad man laver når man smider et sådan filter i, tja...så kan man faktisk være status quo når man afprøver dette. Og resultatet er ofte, at folk skriver at effekten er IKKE tilstedeværende (No offense)
Dvs at hvis man bare har monteret det, uden at tænke på omgivelserne i motorrummet, er det eneste man får ud af det...LARM...og ingen effekt.
Oftest er det en kombi af af andre ting der gør at man virkelig kan mærke en forskel i effekt. knaster, komplet udstødning (ikke bare smide en sportspotte på og tro at nu er den tunet
) kombinationen af de ting udgør en helhed.
Hmm...nu blev mit indlæg alligevel til lidt mere en én sætning
Så jo, et sportsfilter kan give mere effekt..men det kan også være status quo, hvis ikke man gør det rigtigt.
Så kan man så diskutere hvor meget det giver... men det er der kun én måde at måle. Og det er på et rullefelt. Lyden kan snyde og man tror at man nu kører 250 km/t.
For mit eget vedkommende på min swift, var det forøgelse af moment der var resultatet af sportsfilter (også det jeg gik efter) Før kunne dervære en lille smule tøven ved hurtige gearskift, som om at den ikke kunne "få vejret"
Det er så væk nu og der er træk med det samme!
Men jeg vil dog sige én ting. Hvis man tror at man får en racerbil ud af at smide en Sportsfilter i (ligegyldigt om det er K&N, Sparco, Greenfilter, simota osv osv) så bliver man skuffet
Der er ingen let genvej til at få mere effekt så det virkelig kan mærkes (men det er en helt anden snak)
Må nok hellere holde inde nu (selvom at jeg kunne skrive flere sider om det emne
)
Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V