logo banner
7. aug 2006 14:29  

ATM - erfaringer.

Nogle erfaringer med ATM? Hvordan synes I det køre, og hvad er jeres holdning til ATM generelt.

Min bil for det, fordi det skal være en invalidebil.
Venlig hilsen

Nicolai

7. aug 2006 23:00  

1

Hej Nicolai

Jeg har ATM i min Swift af samme årsag som dig. Det fungerer rigtig godt, men hvis man er vandt til et "million-gear" som fx i Opel Corsa, skal man lige vende sig til, at man tydeligere kan mærke, at den skifter gear.

Slår man "Economy" (E) fra, bliver gearskiftet temmelig "agresivt", hvilket får Swiften til at virke meget sporty. Det kan dog ikke anbefales ved by-kørsel, da den kører temmelig langt ud i gearene.

Når man bremser, slår motoren fremdriften fra efter et kort øjeblik, hvilket betyder, at man ikke behøver at skifte til N, når man fx holder for rødt lys. Det fungerer rigtig godt.

Sidst men ikke mindst skal nævnes, at du har mulighed for at skifte manuelt, hvis du skulle få lyst til det - eller ikke er enig med Swiften i det valgte gear. Når man skifter manuelt, fungerer det særdeles glidende, selvom man ikke flytter foden fra speederen.

Held og lykke med Swiften!
8. aug 2006 14:55  

2

Cyberviking skrev:
Hej Nicolai

Jeg har ATM i min Swift af samme årsag som dig. Det fungerer rigtig godt, men hvis man er vandt til et "million-gear" som fx i Opel Corsa, skal man lige vende sig til, at man tydeligere kan mærke, at den skifter gear.


Jeg er vant til at køre i en Citroën C3 med aut. Jeg kender alle fordelene ved det. Har aldrig kørt med at andet da aut. er et kørekort krav hos mig.

Jeg er dog interesseret i at høre lidt mere of gearskiftet. Hakker det meget? det er da ærgeligt, hvis det er tilsældet. Det skulle jo helt køre rimeligt glidende.

Et tip:

Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke, hvor lang tid, du har haft din bil, men når du lærer den at kende, og nogenlunde ved, hvor og hvornår den plejer at skifte, kan du gøre gearskiftet blødere, hvis du, lige før Swiften selv skifter, letter dit tryk på spederen en anelse.

Min far havde problem med, at hans C3er hakkede meget i det sidste gear. Han kørte ned på Citroën i Skive, og det viste sig, at det var magnetventilerne, som skulle skiftes. Efter dette holdte "Citronen" op med at hakke. Snark evt. med Suzuki, om dette også kan være tilfældet i din.

Kan du også ændre til KM/L i øko displayet, ved at trykke på display knappen?

Held og lykke med din også! Og endelig: hvad er DiTEC? smilie
Venlig hilsen

Nicolai
8. aug 2006 21:27  

3

Nej gearet hakker på ingen måde. Det føles blot som om, der sidder én på passager-sædet og skifter gear for én. Det er jo ikke automatgear (AT), men AMT (Automatisk Manuel Transmission).

Det er rigtig nok, at gearskiftet bliver blødere, hvis man letter foden under skiftet, men det er ikke meget.

Displayet kan du læse mere om i tråden "Taler De Swiftsk?"

DiTEC er en metode til lakkonservering. Du kan læse mere om det her: www.ditec.dk/ditec.htm
8. aug 2006 21:48  

4

Kan du beskrive det med "bagsædepassageren nærmere. Tak for dine tips. smilie
Venlig hilsen

Nicolai
13. aug 2006 14:05  

5

Jeg prøver lige at forklare det på en anden måde:

Forestil dig at du er passager i en bil med et dyrt og avanceret automatgear. Luk øjnene. Nu kan du næsten ikke hverken høre eller mærke, at bilen skifter gear.

Forestil dig så, at du er passager i en bil med almindeligt manuelt gear. Luk øjnene. Nu kan du både mærke og høre, at bilen skifter gear.

Swiftens AMT høres og mærkes som sidstnævnte eksempel - men det fungerer godt, og man vender sig hurtigt til det.
13. aug 2006 18:36  

6

Lyder godt.
Venlig hilsen

Nicolai
3. sep 2006 03:51  

7

Kort sagt er det som en aut. kobling. Gearskifttiderne skal lige tillæres hvorefter den kan køres lige så hårdt/blødt i skiftene som med en manuel. Hvis du fx kobler ud under kraftig acceleration vil vognens manglene fremdrift føles som et ryk, hvorimod en aftagende acceleration kort før skiftet "letter" overgangen - dette princip er ens for begge typer gearkasser. Hvis du vil undgå det skal du nok kigge efter en Audi, jeg ved de laver en gearkasse hvor du ik kan mærke gearskiftene. (Lidt som en Puch Maxi smilie)
Jeg er personligt FÆRDIG med at køre med en grydeske i hånden, jeg foretrækker og hvile den hånd på et inderlår (Nej ik mit eget) smilie
Den uden grydeske smilie
1. nov 2008 23:56  

8

Her er et link ...se og hør hvordan den drøner på 140 med amt gearskift ...er selv meget glad for den ...kører man stille og roligt ..instiller den gearskiftet efter den ...men drøner man speederen ned ...ændrer den sig virkelig og kører virkelig i omdrejnnger inden skift. .....se nedenstående link.

www.youtube.com/watch?v=4lk1FqUPQoU
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio