Vel, om et åbent filter kun står på enden af røret for sig selv, suger det jo meget varm luft ind fra motoren.
Varmluft indeholder mindre ilt end kold luft, derfor vil et åbentluftfilter ikke give noget mere effekt. Hellere tabe effekt.
Men leder man frisk kold luft hen til et åbent filter bliver jo det noget annet.
I luftfilter kasse er der som regel ledet frisk luft ind. Så får man den kolde luft, men er kasse og vej til motor lang, har filteret ikke så let for at puste.
Dog skal der tages med at på motorsykler af typen race, er det vanlig med luftfilterkasse hvor kold luft nærmest bliver presset ind pga hastigheten. Jo sterker motorcykelen kører, jo mere tryk bliver det ind i luftfilterkassen, og det fungerer som en "kompressor-light".
Noget der virker dumt effektmessig er at beholde luftfilterkasse, men fjerne deler af det der leder ind til luftfilteret.
Så har man kasseløsning, men uden at den får kold luft forfra, men hellere trekker varm motorluft ind i et kassefilter.
(Effektmessig altså. Bare ved at pille af resonanskassen på den originale Swift luftfilterkasse, så får man federe lyd.