logo banner
7. dec 2009 13:21  

Problemer med bremse- / gaspedal

Hej
Er der nogen som kan hjælpe? Når jeg træder på bremsen, sker det ofte at jeg også træder på gaspedalen (så bremser jeg og giver gas samtidig - uheldigt). Jeg har haft mange forskellige biler (incl. Minier) og jeg har aldrig haft dette problem.
Jeg mener, at bremsepedalen sidder for tæt på gaspedalen og at bremsepedalen kan trædes for langt ned og så kan man jo samtidig træde på gaspedalen (jeg bruger skostørrelse 42, altså ikke en kæmpe skostørrelse).
Min Suzuki Swift 1.5L 2008 er den bedste bil jeg har haft, minus dette problem.
Nogle ideer??
Mvh
Ib

7. dec 2009 13:38  

1

Den er lidt svær at lave noget om på, tror jeg.. Jeg har ingen problemer og jeg bruger selv størrelse 43-44 i sko..
Tror bare du skal vænne dig til følelsen og trykke det ene sted frem for begge samtidig..hehe smilie
You've want some
Come get some
7. dec 2009 14:04  

2

Hej
Tak for hurtigt svar. Jeg er 69 år og har haft 8 Minier, 1 Marina, 3 Madza 626, 4 Volvo 244, 2 Toyota Carina, 1 VW Golf V6, 6 VW Passat og nu en dejlig Suzuki Swift. Så jeg har altså haft flere biler i min tid og ALDRIG haft dette problem . Konen gør grin af mig når jeg laver "tricket" og fodgængere ser surt efter mig. Heldigvis har begge mine svigersønner også lavet det (jeg sagde at de også kunne lave en ulykke med dette) - Jeg er altså ikke 100% til grin). Jeg passer på ikke at "træde skævt" på bremsen for ikke at "lave tricket" - men det er irriterende.
PS.: Jeg er heller ikke gået over til fodformede sko
Tak
Mvh
Ib
7. dec 2009 14:19  

3

Hvis det virkelig betyder meget for dig, og prisen for at rette fejlen er lige meget, er der selfølgelig en løsning.

Har set et sted hvor man kan købe hele modulsæt med nye pedaler, som kan sættes individuelt efter hvad der behager føreren. Men det er som sagt nok mest til bane biler. Og ved ikke hvorvidt det er muligt at få bilen synet med det.

skal nok lige arbejde på at finde et link.

Mvh: Hønning smilie
Suzuki Swift GT På: Swift Club Danmark & Bilgalleri.dk
7. dec 2009 14:33  

4

Hej
Tak Hønning
Jeg vil da gerne have at du kunne finde et link. Da jeg købte min Suzuki, solgte jeg min sidste Mini. Jeg ville ellers have købt den nye BMW Mini, men jeg syntes at den var for dyr re. Suzukien. Jeg ville ellers have købt en Suzuki Sport hvis den fandtes i DK som en 5D version. Den bil som kørte bedst var nu mine Mini Cooper - helt suverent
mvh
Ib
7. dec 2009 20:50  

5

størrelse 45-46 her, har aldrig rørt 2 pedaler på samme tid :-/
7. dec 2009 20:58  

6

Jeg har størrelse 43-44 og rører begge pedaler MED VILJE.
Når jeg kommer fra høj hastighet og skal geare ned, og samtidig bræmse, så clutcher jeg med venstre fod, bremser med højre og vrider forden over mode speederen for at hæve omdrejningerne. Så bliver rpm synket med det nye gear.

Det er slik race førere kører.
Men at du kommer til at træde på begge ved et uheld er jo ikke så bra.
Men pedaler der står tæt på hinanden er nødvendig i en racerbil.
7. dec 2009 21:29  

7

Hvis jeg lige må komme med noget, så er pedalarmene lavet af noget rundjern og der skal ikke mange kræfter til at rette lidt på deres placering, bare lige et lille indput, det kunne jo måske være en løsning.
Hilsen /Johnny aka wagfun
Formand for SCD
7. dec 2009 21:59  

8

Wagfun - er der ikke nogle af dem der er lavet af plastic?
syntes jeg bare de er i min men er også en ddis
Suzuki Swift GT På: Swift Club Danmark & Bilgalleri.dk
8. dec 2009 06:39  

9

Havde selv det problem, men det forsvandt efter første køretur.. Det er måske bare tilvænning der skal til?
8. dec 2009 11:22  

10

Hej
Det er desværre ikke et spørgsmål om tilvænning, da jeg snart har haft Swiften i mere end 1 år. Ellers tak for input.
Hvis man tænker sig: Hvis afstanden mellem bremse- og gaspedal er OK, men hvis bremsen kan trædes for langt ned, således at jeg dermed også kommer til at træde på gassen!. Det er ligesom jeg kan træde bremsen lidt for lagt ned (bremserne er ellers OK, syntes jeg), men de er ikke helt hårde.
Jeg vil nævne dette for værkstedet når den skal til service.
Tak for alle forslag.
PS.: Nu sker det sjældent, (har vænnet sig til det), men det sker dog stadigvæk og det er rigtigt "ubehageligt" og uventet. (bremser -OK ved lav hastighed - bremser lidt hårdere, men bremser ikke alligevel - giver gas og kører hurtigere frem - Ups.!!
Mvh
Ib
8. dec 2009 17:39  

11

Hvor langt går pedalen ned? Den må max gå halvt ned mod gulvet. Prøv evt. at pumpe pedalen hård når motoren er slukket og så se om den også føles "blød" der, for da skal den gerne være meget hård og svær at træde ordentligt ned, så den bremser helt da du her kun har ren bremsekraft uden nogen form for forstærkning
8. dec 2009 18:26  

12

Hejsa
Lige været ude i carporten (koldt). Før jeg satte nøglen i, trådte på bremsen, kunne træde den noget ned. Slap pedalen og nu kunne jeg ikke træde den ret langt ned (var hård).(Den var hård, samme sted)kunne ikke pumpe den. Startede motoren, og nu kunne jeg træde bremsen længere ned, men den var hård (ikke så hård som med slukket motor)og jeg kunne ikke "pumpe den".
Den føles "mere hård" når motoren er slukket "og mere blød" og går længere ned når motoren kører.(den bremser fint og kan slet ikke trædes i bund)
(det var s.. svært at forklare)
mvh
Ib
8. dec 2009 22:58  

13

Men sådan skal den også være.
Du har lige beskrevet hvordan man tester sin bremsekraftforsterker.
Pumper bremsen hård med slukket motor. Med pres på pedalen starter man motor, og den synker ydderligere ind.
Det er beskrivelsen af et tæt bremsesystem hvor bremsekraftforsterkeren laver sit arbejde.
9. dec 2009 01:01  

14

Hej
Jamen det lyder jo godt.
Hvis man tænker sig fgl. Hvis jeg (med vilje) træder på bremsen (med motoren i gang) og planter min fod lidt skævt så min fod er tæt imod gaspedalen, så vil jeg jo også give motoren gas, samtidig med at jeg bremser!.
Kunne man så ændre tidspunket for der hvor gassen begynder, ved at indstille på gasspjældet?.
Jeg kan huske at Minien havde en fjederbelastning som betød at hvis man trådte gaspedalen i bund, bevægede gasspjældet sig ikke det sidste stykke, kun til vinkelret posision (fuld åben)- man kunne godt træde gaspedalen helt ned, men spjældet fulgte ikke med hele vejen - den sidste del blev udlignet af fjederen. Nu ved jeg ikke om Swiften har det samme system som Minien med en SU karburator!!
Hvis dette er tilfældet, kunne man måske justere på gaskablet så speederen ikke aktiveres det første stykke - men den skal naturligvis kunne give fuld gas.
Undskyld, jeg er måske lidt tungnem !!
Mvh
Ib
9. dec 2009 15:44  

15

Det er let å forstå hvad du mener, men vi skal nu have en mekaniker til at besvare spørgsmålet.
Jeg kan godt følge det i dit eksempel.
9. dec 2009 17:12  

16

Hej
Tak for alle de gode forslag. Jeg tror at jeg vil lade mekanikeren ordne det, evt. skifte de originale pedaler med et sæt modificerede (hvis de er godkendte)
Tak til alle
Ib
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio