Ovennævnte problem med eftermontering af 17" fælge på min nye Swift - 2011 har så også indfundet sig hos mig.
Jeg har efterfølgende været i kontakt med forhandler om problemet. De kunne oplyse mig om, at det var tandstangen på GL-modellerne, der var problemet. Ved montering af 17" fælge risikerede man simpelthen, at dækkene kunne ramme på inderskærmene i yderste drejeposition - dvs. under feks. en u-vending.
Endvidere kunne forhandler oplyse mig om, at der fra Suzuki Danmarks side nu var taget initiativ til at kunne imødekomme problemet. Dette ved montering af en ny type tandstang, som ikke ville ville skabe problemer ved drejning i yderposition.
Hagen ved hele misæren, som jeg som Suzuki-ejer - og kunde, ser det, opstår desværre bare ved, at Suzuki Danmark påfaldene nok, har meddelt, at, hvis man ved køb af Swift GL og GL-A modellerne, har købt og fået leveret sin Swift med 15" fælge (som af Suzuki Danmark opfattes som standard) så hæfter man selv får montering af den nye tandstang - pris: 4500 kr.
Hvis man derimod har købt bilen med 17" fælge hos forhandler, så hæfter Suzuki for samme tandstang.
Jeg må blankt erkende at jeg mildest talt er dybt rystet og chokeret, over denne form for kundebehandling og lemfældig service fra Suzukis side.
Kort sagt, så vil det sige at jeg som kunde af en sprit-ny Suzuki Swift, er bundet op på selv at skulle ofre ekstra 4500 kr. for at kunne montere 17" fælge på min bil.
Hvorledes Suzuki i det hele taget kan sende en bil på markedet, uden at denne kan eftermonteres med 17" fælge - og i så fald, hvis jeg monterer 17" fælgene, og der skulle opstå skade, så bortfalder min garanti. Dette er sgu da helt forrykt i min verden.
Som kunde der vel at mærke, helt uforskyldt, er kommet i klemme på denne konto, føler jeg mig ærlig talt røvrendt og bondefanget - Hvilket for mig klart må danne grundlag for, om jeg nu også skal være Suzuki-kunde ved næste bilkøb.
Mvh Jan
JCS