Ultragris skrev:
som jeg har forstået det, skal man hurtigt i 5 gear, allerede ved 50 km/t.. Det var der så en her på forumet der påstod man ikke skulle?
Morten, prøv at læs mit svar #14 igen
wwww.suzukiswift.dk/topic/?TopicID=8607 - der er mange ting der spiller ind, så man kan ikke som de
bare siger "bare smid den i 5 gear ved 50 km/t" hvis man vil køre mest mulig økonomisk. Det er noget sludder.
Motoren spiller også en rolle, hvor har den sine HK og sit moment.
Jeg har lagt en graf ind
wwww.suzukiswift.dk/gallery/?GalleryID=3208Hvad dæk man har på spiller også en rolle - jo mere friktion, jo mere skal motoren arbejde = større forbrug.
Mit skift fra standard (continental) 185/55R16 til GY EG 205/45R17 har kostede ca. 1,5 km/l.
Ang. fartpiloten, så er den ikke økonomisk at brug - det mest økonomiske er at holde gassen samme sted hele tiden. Lade bilen tabe farten op ad bakkerne (uden at komme for langt ned i rpm. så må man gear ned), og lade den vinde farten ned ad (evt. motorbremse hvis det går for stærkt). Men det kan give fartbøder ned ad samt irriteret bilister bagved når det går op ad.
Når du motorbremser, lukker systemet for brandstoftilførelsen og derved bruger du ikke noget brandstof overhoved.
Som sagt, der er mange ting der spiller ind for hvad der er mest økonomisk.
Ang. sejtræk, så kan man høre det på motoren - motoren har 2 forskellige "brumme" lyde som er interessante at lytte efter - Den ene kender alle når motoren arbejder godt og den presses. Den anden er lidt mørker i det og ikke så høj i det, samt man kan mærke der ikke rigtig sker noget, det er sejtræk. Det koster og det soder.
Hvor sejtrækker den, det kommer an på din højre fod og gearet.
Det er hel vildt svært at forklare på skrift, det ville være noget nemmere IRL.