Når en sænker Swiften, kommer der nye fjædre på der er kortere, mere sammenpræsset.
For at få de nye korte fjædre på bag er det "nemt" nok.
Bilen op på lift, og ved hjælp af værktøj præsses bilens fjedre sammen og de kan nemt pilles ud. Så præsses de nye fjedre sammen og pladseres ind hvor de gamle var.
Foran skal der noget mere til.
Igen, stadig på lift, så skal dæmperen løsnes fra bilen. (Den der går indeni fjederen). Så kan fjederen trækkes af, og ny fjeder komme på.
Når en bil er blevet sænket, så skal der laves ny hjulsporing. Det vil sige, en skal få målet ud og justeret hjulene så de står i rigtige vinkler. Ellers vil en få dårligere køreegenskaber, og skæv slitage på sine dæk.
Et værksted sænker bilen på 1-2 timer og med den tilhørende hjulsporing.
Fjedre kan du købe på net.
Så kan der vælges om en vil have 30, 40 eller ennu mere sænkning.
(Simpelthen bare hvor mange mm kortere den nye fjeder er).
Selv synes jeg Swift tager sig rigtig godt ud når den bliver sænket lidt mere foran end bag.)
Jeg købte K.A.W. sit sæt, der sænker 40mm foran, og 30mm bag. Så får bilen en lille smule aggresiv foroverlænet stilling.
Jeg gav i min tid ca 2.000,- for et ny sæt kvalitetsfjædre. Og værkstedet tog omkring 1.500,- for at montere og justere bilens hjul.
Så via værksted kommer det måske op i 3-4.000,- med dele og det hele.
Swift har meget let for at se bagtung ud. Så ved lige sænkning foran og bag, skal der ikke meget til før den ser overlæsset ud.
Så har du nogle der bruger mere penge og køber gevindundervogn. Det vil sige, de skifter fjedre og dæmper, til en slags med gevind. Så kan de selv, relativt hurtig, hæve og sænke bilen med et værktøj.
www.astina.dk/swift-10/suzuki-swift-nz-hr-saenkningsfjedre-2035mm-p-110019.html?cPath=335_1492eller
www.astina.dk/swift-10/suzuki-swift-nz-saenkningsfjedre-30mm-p-111400.html?cPath=335_1492eller
www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=tieferlegungsfedern+Suzuki+Swift+nz+&_cqr=true&_nkwusc=Tieferlegungsfe+dern+Suzuki+Swift+nz&_sop=15&_stpos=&gbr=1&_rdc=1