Det er rigtig. Et meget kendt problem her inde.
For det første, kan du mest sandsynlig glemme at bruge det filter igen.
Hvis der er rigeligt med restolie i det, så vil du stadig få motorlampelyset til at tænde igen.
Det der sker er at olie kommer fra filteret og smekkes over luftmålesensoren. Derved får den ikke korrekt måling, og motorlampen lyser op.
Har selv engang prøvet at rænse et simotafilter med deres tilhørende rensekit.
Fik samme problem som du beskriver.
Det er også rigtig at bilen går lavt ned i RPM efter skifte af filter. Det fordi bilen så skal foretage nye målinger af bilen på lave omdrejninger, almindelig kørsel, og høje omdrejninger.
For at nulstille din motorlampe. Pil en minusledningen af bilens hovedbatteri i 30 sekunder. Så vil ikke motorlampen lyse. (Men den tænder igen indenfor ikke så mange kilometer).
1. For at rænse din luftsensor, kom den af bilen. Købe noget bræmseræns på spray, og spray den rigeligt. Vaske den så forsigtig med en vattpind og bræmseræns. Lad den tørre. Og monter den igen.
(eventuelt gør som beskrevet over for at nulstille lampen).
2. Køb nyt selve filteret. Jeg gav op at rænse filteret, og købte lige så godt bare nyt selve det blå filter. Koster lige under 200,-, og skiftes en gang om året.
Så kunne jeg køre uden at motorlampen blev tændt, og med rent filter.
Bare husk. Hver gang du har pillet stelforbindelsen fra batteriet i 30 sekunder, og kommet den på igen. Så vil bilen måle luft på høje og lave omrdrejninger. Du vil derfor opleve at når du holder så går omdrejningerne langt ned. Så kommer de op igen.
Så når en har pillet stelforbindelsen af for at nulstille, og kommet den på igen. Kør en tur på 15 minutter for at få varm motor.
Parker så bilen, og lad den selv køre på tomgang i 5-10 minutter. Så vil den selv foretage de forskellige målinger på høje og lave omdrejninger.