logo banner
23. mar 2006 19:26  

1. service

Hej Alle

Da vi snart skal have swiften til 1. service som er her ved 15.000km. Kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der bliver checket ved dette syn og om der er nogle ting man skal få dem til at checke/skifte nu de er igang?

Hvad ligger prisen ca. på for 1.service?
Venlig Hilsen
Christian L.

23. mar 2006 20:01  

1

Hey!!

Jeg ligsesom Christian skal også snart til 1. service. Er der noget jeg kan gøre inden for at spare lidt. Jeg får skiftet olie ud her i næste uge hos en ven så jeg slipper for den omkostning, men kan ikke rigtig komme på noget ellers jeg kan gøre for at spare.

Man kan jo ligeså godt spare hvor man nu kan

MVH

James
SWIFT EXTREME
23. mar 2006 22:17  

2

Når man køre sin SUZUKI til service skal man kun betale de materialer der bliver brugt. Den olie "castrol 0W30 fuldsyntetisk" man betaler for koster det samme hvis man selv vil skifte den, som den koster på værkstedet.
Hvis man selv skifter OLIEN frafalder garantien på 10000km/3år!! Garantien kan kun opretholdes hvis alt service bliver udført aut.
ZCD - Metal Grå
1.5! FartPilot, Tågelygter, 17" Alu, Komplet BLAUPUNKT
23. mar 2006 23:30  

3

Ditlev, da er du forkert på den. De kan/må ikke frafalde garantien selvom service bliver udført andet steds. Så længe materialerne opfylder OE kravene kan de intet gøre. Når jeg kommer til mit 1. srvice kan du bide spids JEG bestemmer hvilken olie der kommer på, og jeg har den selv med. For de interesserede er det en Castrol RS 0w/40 .
Jeg skiftede selv fabriksolien ud ved 2000km .
1,5VVT 3 dr, 18" Avus,4" 5Zigen rustfri bagpotte, -40mm H&R, Garnet orange metallic
24. mar 2006 00:09  

4

Det er jo sådan at en forhandler ikke er forpligtet af nogen lov, udover forbruger/købeloven. Det vi i praksis sige at du kun har en egentligt garantiperiode på 6mdr, der udover har du 18mdr reklamation. Suzuki vælger så at udvide denne garanti til 3år/100000km, men denne er en begrænset garanti, hvor de fastsætter reglerne, da det jo er en service ydelse der gives, ikke en retsmæssig pålagt garanti.

Men den olie du snakker om, er det den bedste man kan købe for penge?? For så er det det der skal på!! smilie

Tilføjer lige:

Det er en udbredt opfattelse - og misforståelse - at der efter købeloven gælder en garanti. Sandheden er, at købeloven ikke indeholder bestemmelser om garanti, hverken i to år, et år eller i kortere tid.

En garanti på bilen skal derfor være aftalt med sælgeren eller i øvrigt kunne udledes af omstændighederne i forbindelse med købet, for eksempel af oplysninger i annoncer eller brochurer.

Hvis ikke sælgeren har givet en garanti, kan man kun drage ham til ansvar, hvis køberen kan bevise, at der i købelovens forstand er en mangel ved bilen, men ikke enhver fejl ved bilen er en mangel i juridisk forstand.

Groft sagt vil det være en betingelse, at bilen ikke svarer til, hvad man kunne forvente af en bil af den pågældende årgang og type og antal kørte kilometer. Når man køber en ældre bil, er der altså ikke nødvendigvis tale om en mangel, hvis bilen ikke kan starte få dage efter købet.

Alt dette betyder selvfølgelig ikke, at sælgeren bare kan fortie fejl ved bilen. Hvis han kender - eller burde kende - til en fejl, som har betydning for køberens bedømmelse af bilen, og han ikke oplyser om den, vil han være ansvarlig. Så taler man om, at sælgeren har tilsidesat sin "loyale oplysningspligt". Om køberen så kan bevise, at sælgeren har skjult nogle oplysninger, er en anden sag, men det vil for eksempel kunne ske, hvor sælgeren ikke kunne undgå at opdage fejlen ved almindelig brug af bilen. Tilsvarende kan sælgeren normalt ikke gøres ansvarlig, hvis det drejer sig om fejl, som køberen burde have opdaget, da han kiggede på bilen og fik en prøvetur.

Garantier
I mange tilfælde giver en forhandler en garanti over for køberen, ligesom der ofte gives en række oplysninger i slutseddel, annoncer, brochuremateriale med videre. Sådanne oplysninger vil ofte blive sidestillet med en garanti. Sælgeren vil være ansvarlig for rigtigheden af disse garantier og oplysninger uden hensyn til, om der ellers ville foreligge en mangel.

Af bevismæssige grunde er det en god idé at sikre sig, at alle garantier - også mundtlige - bliver skrevet ned i slutsedlen. Ud over egentlige garantier gælder det oplysninger om for eksempel bilens stand, udstyr, motorkraft, ydeevne med videre. En garanti fra en sælger vil ofte være betinget af, at bilen serviceres og repareres hos sælgeren eller en autoriseret forhandler inden for visse intervaller, og, at der udelukkende anvendes originale reservedele.

Sådanne betingelser er som udgangspunkt gyldige, så hvis man ikke overholder dem, bortfalder garantien, men det er vigtigt at være opmærksom på, at forhandleren alligevel stadig har et ansvar, hvis der er en mangel i henhold til købeloven.

Opmærksomheden henledes i denne forbindelse på, at for nye biler købt efter 1. januar 2003 kan sådanne nyvognsgarantier ikke betinges af, at service og reparationer udføres på autoriseret værksted under anvendelse af originale reservedele. Er der imidlertid tale om garantiarbejde eller anden form for gratisarbejde, skal der dog anvendes autoriseret reparatør.

6-måneders reglen
Købeloven indeholder en bestemmelse om, at såfremt en købt bil lider af en mangel og denne mangel konstateres inden 6 måneder efter leveringen, formodes denne mangel også at have været til stede på leveringstidspunktet. Denne formodningsregel gælder dog kun såfremt dette er foreneligt med salgsgenstandens art, hvilket ofte men ikke altid vil være tilfældet ved køb af en bil.

Formodningsreglen er endvidere betinget af, at manglens karakter ikke er uforenelig hermed. Det er imidlertid vigtigt at fastslå, at denne formodningsregel alene er en formodningsregel og ikke nogen egentlig garanti for køber.

Reklamation
Hvis man vil reklamere over noget ved den købte bil, skal det ske inden for visse frister. Dette er fastsat i købeloven, men det er ikke angivet præcist, hvor lang fristen er. Det afhænger af, om bilen er købt privat eller hos en forhandler og af de øvrige konkrete omstændigheder. I forbrugerkøb er det nu bestemt, at en reklamation altid er rettidig, såfremt køberen reklamerer inden 2 måneder efter, at køber har eller burde have opdaget manglen.

Det vil føre for vidt at komme nærmere ind på reklamationsfristens længde, men det må under alle omstændigheder anbefales at reklamere, så snart man opdager manglen. Ellers risikerer man at miste kravet mod sælgeren. Køberen har bevisbyrden for, at der er reklameret rettidigt, så det er en god idé at reklamere skriftligt med nærmere beskrivelse af manglen, så man har dokumentation for, at sælgeren har modtaget reklamationen. Man kan for eksempel sende brevet anbefalet eller få sælgeren til at kvittere for modtagelsen.

Forældelsesfrist
Ifølge Købeloven forældes sælgerens ansvar ifølge købeloven to år efter, at bilen er leveret, og så kan bilejeren ikke gøre flere krav gældende.

Sælgeren kan dog påtage sig at være ansvarlig i længere tid, for eksempel, hvis man aftaler en garanti, der løber ud over to år. Det vil være en god idé - men som regel også vanskeligt - at få en udvidelse af garantiperioden, når det drejer sig om nyere og især fabriksnye biler, hvor køberen forventer, at bilen kører uden fejl i mere end to år.

Beføjelser
Et andet væsentligt spørgsmål er, hvilke rettigheder en mangel giver køberen. Efter omstændighederne kan der være tale om erstatning, levering af en anden genstand, der stemmer overensstemmelse med aftalen, reparation, afslag i prisen og/eller ophævelse af købet.

Også dette spørgsmål afhænger af parternes aftale og de konkrete omstændigheder i forbindelse med købet.
ZCD - Metal Grå
1.5! FartPilot, Tågelygter, 17" Alu, Komplet BLAUPUNKT
24. mar 2006 08:17  

5

Det lyder godt alt diskussion om reklamation osv, men vil meget gerne høre hvad i andre har betalt ca for den første service. Jeg skal til service her om 2 måneder og vil helst have lidt penge i baghånd til det. så vil gerne vide hvad i nogenlunde har givet.

james
SWIFT EXTREME
24. mar 2006 08:38  

6

Mit 15000 km. service (Suzuki Frederikshavn):

Ialt arbejdsløn: 661,30 kr.
Oliefilter: 69,50 kr.
Pakning: 10,77 kr.
Q8 Avanceret 5W-40 Motorolie: 403,65 kr.
Sprinklervæske: 18,13 kr.
Miljøomkostninger: 25,00 kr.
Diverse materialer: 46,29 kr.
Moms: 308,66 kr.

I alt: 1543,00 kr.
Fiat Grande Punto MY08 "Rosso Ciliegia" - Den falske Swift!
24. mar 2006 08:52  

7

Hey jonas

Du er en stjerne.. det lyder godt. dvs at jeg selv har olie med betyder at jeg kan spare.. kanon.. Så gøre jeg jo bare det. Jeg takker.

Mvh

James
SWIFT EXTREME
25. mar 2006 18:24  

8

Rigtigt Ditlev, er bekendt med købeloven, står i butik smilie
Men i det øjeblik de selv reklamerer med garanti er det starks noget andet. De at de ikke kan afskrive garantien ved service andet steds, er en EU lovgivning.
I Nyt om Biler 04/2006 et det nærmere beskrevet.
Kan se jeg ikke kommer til at spare noget med olien, var så egentlig for mig heller ikke hensigten.
Jeg har utrolig god erfaring med Castrol olier, specielt deres RS olier.
De findes i en 10w/60 og i en 0w/40. Er på min 9 år i Autobranchen, og har brugt Castrol alle år. Da jeg kørte BMW og var medlem af BMW Club Danmark sværgede nok de 80% til castrol RS, specielt 10w/60 da selv ved hård banekørsel var der intet snak fra ventilløfterne. Dette gør BMW´s egne olier sågar.
Og da de begge bruges i F1 og Rally, er de gode nok til min Swift smilie
1,5VVT 3 dr, 18" Avus,4" 5Zigen rustfri bagpotte, -40mm H&R, Garnet orange metallic
25. mar 2006 22:57  

9

Helt Enig Flemming!!

Grund til at jeg siger at jeg kan spare er at jeg kan få olie gratis. så dermed er der en lille besparelse.. Men Hvorfor bruge en fuldsyntetisk olie som 0w/40 i forhold til den 5w/30 som der anbefales til bilen?? Kan mærke at jeg har noget at lære på denne område

mvh

James
SWIFT EXTREME
26. mar 2006 21:41  

10

Hey Flemming J, tak for tippet med olien smilie

Men de kan begrænse garantien som de har lyst til, det skrivet de også i vores servicebog, det er lige ledes det der sår i det "advokat skrevet dokumen" jeg lagde ind oven for.. "Det hedder garanti med forbehold"
ZCD - Metal Grå
1.5! FartPilot, Tågelygter, 17" Alu, Komplet BLAUPUNKT
27. mar 2006 00:02  

11

Et uddrag fra Nyt om biler :
", at den danske forbrugerombudsmand indgik en aftale D.1 januar 2003 med de danske bilimportører. Aftalen indebærer, at en kunde nu ikke er bundet til den autoriserede forhandler. Som kunde skal man nu dog sikre sig, at det pågældende værksted, man vælger, kan leve kvalitetsmæssigt op til de regler , som bilfabrikkerne foreskriver. Egentlig garanti- og reklamationsarbejde skal dog fortsat laves på et autoriseret værksted. "
Så at du servicere din bil andet steds kan/må de ikke alene baseret på det frafalde garantien, er der som sagt en Højesterets dom på . Selv om det er garanti med forbehold, er det nemlig også på det autoriserede værksted.
Og her er et Citat fra dit dokument Ditlev:

Opmærksomheden henledes i denne forbindelse på, at for nye biler købt efter 1. januar 2003 kan sådanne nyvognsgarantier ikke betinges af, at service og reparationer udføres på autoriseret værksted under anvendelse af originale reservedele. Er der imidlertid tale om garantiarbejde eller anden form for gratisarbejde, skal der dog anvendes autoriseret reparatør.
smilie
1,5VVT 3 dr, 18" Avus,4" 5Zigen rustfri bagpotte, -40mm H&R, Garnet orange metallic
27. mar 2006 00:08  

12

Hov, glemte olien Jambar smilie
Olien jeg har valgt er baseret på forskellige kriterier. Ved en 0w/40 er der mindre koldstarts slid, bedre slidstyrke ved lige netop Castrol RS. Da jeg altid har kørt mine biler hårdt skal der en olie til der kan klare dette. Olien er også en anelse tykkere når den er på temperatur, hvilket netop bevirker den større styrke. Man kan sige olien er umulig at " rive over ", så der er ALTID en oliefilm.
Dem 5w/30 olie de anbefaler er også Fuldsyntetisk, jeg, og min motor ;-) stiller bare højere krav til slidstyrke og koldstarts slid smilie
1,5VVT 3 dr, 18" Avus,4" 5Zigen rustfri bagpotte, -40mm H&R, Garnet orange metallic
27. mar 2006 09:33  

13

Hey Flemming!!

Jamen så kan det være at jeg skal hoppe med på den bølge, for kan ikke helt just sige at lille Zuki for den blideste behandling, dog med forbehold. Jamen jeg tak for den info. Man lærer noget nyt hver dag.

James
SWIFT EXTREME
22. jan 2007 10:50  

14

Hvor meget olie skulle de bruge?? bare 1 dunk
19. feb 2007 11:45  

15

Tager lige denne gamle tråd op igen. Har 1,5 GLX. Er der nogen der har haft sådan en til første service 15.000 km. Hvad kostede det og hvad blev der lavet ?
Swift 1,5 GLX jubilæumsmodel, aircon, 15" alu, keyless go
19. feb 2007 14:27  

16

Har osse lige fået brev fra suzuki at vores 1,5 GLX skal til service 15k så det er da intr. med en pris smilie
19. feb 2007 14:27  

17

19. feb 2007 19:15  

18

kører med 5w55 fuldsyntetisk på min det er noget tyndt sjask som bare dur.. den spinder bedre af
men det koster kassen
19. feb 2007 19:27  

19

Flemming J skrev:
Hov, glemte olien Jambar smilie
Olien jeg har valgt er baseret på forskellige kriterier. Ved en 0w/40 er der mindre koldstarts slid, bedre slidstyrke ved lige netop Castrol RS. Da jeg altid har kørt mine biler hårdt skal der en olie til der kan klare dette. Olien er også en anelse tykkere når den er på temperatur, hvilket netop bevirker den større styrke. Man kan sige olien er umulig at " rive over ", så der er ALTID en oliefilm.
Dem 5w/30 olie de anbefaler er også Fuldsyntetisk, jeg, og min motor ;-) stiller bare højere krav til slidstyrke og koldstarts slid smilie


Så for det bedste af det bedste skal olien altså hedde
Castrol RS 0w/40
Er det sån' ovenstående skal forståes ???
Hvor får jeg fat i det henne (er godt klar over jeg nok ikke skal prøve Tæppeland) smilie
Man bliver aldrig helt færdig med sin SWIFT smilie smilie smilie
Mikael Stoustrup
11. dec 2007 22:09  

20

Hvad gav I for 1. service? Jeg skulle give 2046,60 ved Finn Allan I Århus, og synes, det er liudt i den dyre ende...
Swift, 1.3 AMT Silver Metalic med sidelister.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio