Nej jeg har ikke noget dokumentation for dette har egnetlig bare altid betragtet det som sund fornuft.
Efter min overbevisning er det indirekte vindmodstanden. Det er vist noget med hvordan vinden bevæger sig op over bilen. Derfor skulle det forbedre aerodynamik at sænke bilen.
Bredde dæk og store fælge trækker som du siger ned. Det gælder om at have så lidt rullemodstand som overhovedet muligt, det opnåes vel bedst ved små lette fælge og dæk. Alufælge der er samme størrelse som stålfælge vejer mindre, det er i min verden ikke atomfysik på højt plan. Der skal selvfølgellig nok være nogle alufælge på markedet der vejer lige så meget som stålfælge.
Prøv at kigge lidt på skodas greenline model. De har ændret lidt på kofanger og luft indtag, dernæst sænket bilen sat nogle mindre alufælge på og vupti så kører den en del længere på literen.
Jeg er som sagt slet ikke sikker i min sag, men med over 10 års erfaring i bilbranchen samt en kæmpe kærlighed til motorsport, vil jeg mene at det er logisk, men det kan man jo diskutere til uendelighed medmindre der er en myndig person på dette område som kan fortælle hvad der virker eller ikke virker.
8660